wiih logo

WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT INSPEKCJI HANDLOWEJ
W WARSZAWIE

Poradniki

PORADNIK KONSUMENTA
Przed wakacjami — co warto wiedzieć?

PRZYGOTOWUJĄC SIĘ DO WYJAZDU Z BIUREM PODRÓŻY POWINNIŚMY SPRAWDZIĆ JEGO WIARYGODNOŚĆ:

  • ustal, czy biuro wpisane jest do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonego na stronie internetowej https://turystyka.gov.pl/
  • uważnie zapoznaj się z ofertą biura podróży, szczególną uwagę zwracając na to, jakie usługi obejmuje cena — liczbę i rodzaj posiłków, miejsce zakwaterowania, kategorię hotelu

PAMIĘTAJ!

W RÓŻNYCH KRAJACH KATEGORIE HOTELU (ILOŚĆ GWIAZDEK) MOGĄ OZNACZAĆ INNY  STANDARD

  • przed podpisaniem umowy dokładnie przeczytaj jej warunki.

KUPUJ KOSMETYKI OZNACZONE INFORMACJA W JĘZYKU POLSKIM:

Na oznakowaniu kosmetyków należy szukać informacji dot.:

  • imienia i nazwiska lub zarejestrowanej firmy oraz adresu osoby odpowiedzialnej, informacja ta może być skrócona. W przypadku importowanych produktów kosmetycznych podaje się nazwę kraju pochodzenia,
  • numeru partii produktu lub oznaczenia pozwalającego na identyfikację,
  • wykazu składników, poprzedzonego określeniem „ingredients”.

Ponadto produkty kosmetyczne powinny być oznaczone w języku polskim informacją dot..

  • nominalnej zawartości w momencie pakowania, wyrażonej w jednostkach masy lub objętości, z wyjątkiem opakowań zawierających mniej niż pięć gramów lub mniej niż pięć mililitrów, bezpłatnych próbek i produktów w opakowaniach jednorazowego użycia,
  • daty minimalnej trwałości poprzedzonej symbolem lub zwrotem: „najlepiej zużyć przed końcem”. Wskazanie daty minimalnej trwałości nie jest obowiązkowe jeżeli produkt kosmetyczny jest o minimalnej trwałości dłuższej niż 30 miesięcy. Produkty takie zawierają informację o okresie, w jakim po otwarciu pojemnika, produkt jest bezpieczny i może być stosowany bez szkody dla konsumenta — symbol F.
  • szczególnych środków ostrożności, których należy przestrzegać podczas stosowania
  • funkcji produktu kosmetycznego, chyba że jednoznacznie wynika ona z jego prezentacji.

Produkt ochrony przeciwsłonecznej to każdy preparat (taki jak krem, olej, żel lub aerozol) przeznaczony do kontaktu z ludzką skórą wyłącznie lub przede wszystkim w celu ochrony przed promieniowaniem UV poprzez pochłanianie, rozpraszanie lub odbijanie promieniowania.

Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny chronić zarówno przed promieniowaniem UVB, jak i UVA.

  • Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny zawierać na etykiecie współczynnik ochrony przeciwsłonecznej oraz kategorię. Wyróżniamy kategorie:

„Niska ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „6″ i „10″,

„Średnia ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „15″, „20” i „25”

„Wysoka ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „30” i „50”

„Bardzo wysoka ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „50 +”

 Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny posiadać ostrzeżenia wskazujące, że nie zapewniają one stuprocentowej ochrony i wskazówkę dotyczącą środków ostrożności, które należy zachować oprócz instrukcji używania. Mogą one obejmować następujące ostrzeżenia:

  1. „Nawet przy stosowaniu produktu ochrony przeciwsłonecznej niewskazane jest długotrwałe przebywanie na słońcu”.
  2. „Chroń niemowlęta i dzieci przed bezpośrednim światłem słonecznym”.
  3. „Nadmierne przebywanie na słońcu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia”.
  4. Produkty ochrony przeciwsłonecznej nie powinny posiadać oświadczeń typu:
  5. 100 % ochrony przed promieniowaniem UV (takie jak „blokada przeciwsłoneczna” lub „całkowita ochrona”);
  6. brak konieczności ponownego nanoszenia produktu niezależnie od okoliczności (takie jak „całodzienna ochrona”).

KUPUJ MĄDRZE!

Unikaj kosmetyków nieoznaczonych — nieposiadających podstawowych informacji ważnych z punktu widzenia konsumenta.

Jeśli kupujesz przez Internet — uważnie czytaj informacje o produkcie — jeśli na stronie sprzedawcy nie ma podstawowych informacji — pytaj o nie sprzedawcę.

INFORMOWANIE O CENACH TOWARÓW I USŁUG

  • W miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
  • Pamiętaj! W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.

PRZEKAZYWANIE ZROZUMIAŁYCH I PEŁNYCH INFORMACJI W TRAKCIE KORZYSTANIA Z USŁUG GASTRONOMICZNYCH

Przed przyjęciem zamówienia mamy prawo do cennika oferowanych potraw, wyrobów i napojów. Należy zwrócić uwagę na uwidacznianie w cenniku dodatkowych informacji umożliwiających identyfikację cen z towarami, w szczególności pełną nazwę potrawy lub wyrobu, pod którą jest on sprzedawany oraz określenie ilości potrawy lub wyrobu, do których się odnosi. Informacja o cenie powinna być jasna, niewprowadzająca w błąd i umożliwiająca wybór i porównanie produktów. Potrawy typu hamburger, hot dog, zapiekanka, gofry, drożdżówka… mogą być sprzedawane na sztuki i w przypadku oferowania ich w różnych rozmiarach, powinniśmy otrzymać jasną i zrozumiałą informację pozwalającą na rozróżnienie i określenie tych wielkości, np. w przypadku pizzy może być podana średnica lub gramatura, w przypadku hot doga – np. gramatura parówki lub całego hot doga, w przypadku hamburgera gramatura mięsa lub całego hamburgera, zapiekanki — długość lub gramatura.

  • Pamiętaj! Zwróć uwagę, czy sprzedawca nie dopisał do rachunku nienależnych kwot, np. napiwku bez wcześniejszego poinformowania konsumenta.

Opracowanie:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie ul. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa

tel.22-826-18-30, 22-826-42-09 fax.22-826-21-95 mail:ih_warszawa@wiih.org.pl www.wiih.org.pl

Kontakt

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji
Handlowej w Warszawie

ul. Sienkiewicza 3,
00-015 Warszawa

Adres skrytki e-PUAP: /x303ap7eof/skrytka 

Centrala:

Delegatura w Ciechanowie

Delegatura w Ostrołęce

Delegatura w Radomiu

Delegatura w Płocku

Delegatura w Siedlcach

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji
Handlowej w Warszawie

ul. Sienkiewicza 3,
00-015 Warszawa

Adres skrytki e-PUAP: /x303ap7eof/skrytka

GODZINY PRACY:
poniedziałek – piątek: 8:15-16:15

DYŻUR:
 ŚRODA od 16:15 do 18:00 

Centrala:

Delegatura w Ciechanowie

dyrektor delegatury: Katarzyna Jasińska
obszar działania: powiat ciechanowski, mławski, nowodworski, pułtuski, płoński, żuromiński.

Delegatura w Ostrołęce

dyrektor delegatury: Marzena Lelujka
obszar działania: powiat ostrołęcki, makowski, ostrowski, przasnyski, wyszkowski, Ostrołęka miasto na prawach powiatu.

Delegatura w Radomiu

dyrektor delegatury: Dorota Mąkosa-Onuoha
obszar działania: powiat radomski, białobrzeski, grójecki, kozienicki, lipski, przysuski, szydłowiecki, zwoleński, Radom miasto na prawach powiatu.

Delegatura w Płocku

dyrektor delegatury:Ewa Juźwiak
obszar działania: powiat płocki, gostyniński, sierpecki, sochaczewski, Płock miasto na prawach powiatu.

Delegatura w Siedlcach

dyrektor delegatury: Wiesława Grochowska
obszar działania: powiat siedlecki, garwoliński, łosicki, miński, sokołowski, węgrowski, Siedlce miasto na prawach powiatu.