PORADNIK KONSUMENTA
Przed wakacjami — co warto wiedzieć?
PRZYGOTOWUJĄC SIĘ DO WYJAZDU Z BIUREM PODRÓŻY POWINNIŚMY SPRAWDZIĆ JEGO WIARYGODNOŚĆ:
- ustal, czy biuro wpisane jest do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonego na stronie internetowej https://turystyka.gov.pl/
- uważnie zapoznaj się z ofertą biura podróży, szczególną uwagę zwracając na to, jakie usługi obejmuje cena — liczbę i rodzaj posiłków, miejsce zakwaterowania, kategorię hotelu
PAMIĘTAJ!
W RÓŻNYCH KRAJACH KATEGORIE HOTELU (ILOŚĆ GWIAZDEK) MOGĄ OZNACZAĆ INNY STANDARD
- przed podpisaniem umowy dokładnie przeczytaj jej warunki.
KUPUJ KOSMETYKI OZNACZONE INFORMACJA W JĘZYKU POLSKIM:
Na oznakowaniu kosmetyków należy szukać informacji dot.:
- imienia i nazwiska lub zarejestrowanej firmy oraz adresu osoby odpowiedzialnej, informacja ta może być skrócona. W przypadku importowanych produktów kosmetycznych podaje się nazwę kraju pochodzenia,
- numeru partii produktu lub oznaczenia pozwalającego na identyfikację,
- wykazu składników, poprzedzonego określeniem „ingredients”.
Ponadto produkty kosmetyczne powinny być oznaczone w języku polskim informacją dot..
- nominalnej zawartości w momencie pakowania, wyrażonej w jednostkach masy lub objętości, z wyjątkiem opakowań zawierających mniej niż pięć gramów lub mniej niż pięć mililitrów, bezpłatnych próbek i produktów w opakowaniach jednorazowego użycia,
- daty minimalnej trwałości poprzedzonej symbolem lub zwrotem: „najlepiej zużyć przed końcem”. Wskazanie daty minimalnej trwałości nie jest obowiązkowe jeżeli produkt kosmetyczny jest o minimalnej trwałości dłuższej niż 30 miesięcy. Produkty takie zawierają informację o okresie, w jakim po otwarciu pojemnika, produkt jest bezpieczny i może być stosowany bez szkody dla konsumenta — symbol F.
- szczególnych środków ostrożności, których należy przestrzegać podczas stosowania
- funkcji produktu kosmetycznego, chyba że jednoznacznie wynika ona z jego prezentacji.
Produkt ochrony przeciwsłonecznej to każdy preparat (taki jak krem, olej, żel lub aerozol) przeznaczony do kontaktu z ludzką skórą wyłącznie lub przede wszystkim w celu ochrony przed promieniowaniem UV poprzez pochłanianie, rozpraszanie lub odbijanie promieniowania.
Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny chronić zarówno przed promieniowaniem UVB, jak i UVA.
- Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny zawierać na etykiecie współczynnik ochrony przeciwsłonecznej oraz kategorię. Wyróżniamy kategorie:
„Niska ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „6″ i „10″,
„Średnia ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „15″, „20” i „25”
„Wysoka ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „30” i „50”
„Bardzo wysoka ochrona” — oznaczenie współczynnika ochrony: „50 +”
Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny posiadać ostrzeżenia wskazujące, że nie zapewniają one stuprocentowej ochrony i wskazówkę dotyczącą środków ostrożności, które należy zachować oprócz instrukcji używania. Mogą one obejmować następujące ostrzeżenia:
- „Nawet przy stosowaniu produktu ochrony przeciwsłonecznej niewskazane jest długotrwałe przebywanie na słońcu”.
- „Chroń niemowlęta i dzieci przed bezpośrednim światłem słonecznym”.
- „Nadmierne przebywanie na słońcu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia”.
- Produkty ochrony przeciwsłonecznej nie powinny posiadać oświadczeń typu:
- 100 % ochrony przed promieniowaniem UV (takie jak „blokada przeciwsłoneczna” lub „całkowita ochrona”);
- brak konieczności ponownego nanoszenia produktu niezależnie od okoliczności (takie jak „całodzienna ochrona”).
KUPUJ MĄDRZE!
Unikaj kosmetyków nieoznaczonych — nieposiadających podstawowych informacji ważnych z punktu widzenia konsumenta.
Jeśli kupujesz przez Internet — uważnie czytaj informacje o produkcie — jeśli na stronie sprzedawcy nie ma podstawowych informacji — pytaj o nie sprzedawcę.
INFORMOWANIE O CENACH TOWARÓW I USŁUG
- W miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
- Pamiętaj! W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.
PRZEKAZYWANIE ZROZUMIAŁYCH I PEŁNYCH INFORMACJI W TRAKCIE KORZYSTANIA Z USŁUG GASTRONOMICZNYCH
Przed przyjęciem zamówienia mamy prawo do cennika oferowanych potraw, wyrobów i napojów. Należy zwrócić uwagę na uwidacznianie w cenniku dodatkowych informacji umożliwiających identyfikację cen z towarami, w szczególności pełną nazwę potrawy lub wyrobu, pod którą jest on sprzedawany oraz określenie ilości potrawy lub wyrobu, do których się odnosi. Informacja o cenie powinna być jasna, niewprowadzająca w błąd i umożliwiająca wybór i porównanie produktów. Potrawy typu hamburger, hot dog, zapiekanka, gofry, drożdżówka… mogą być sprzedawane na sztuki i w przypadku oferowania ich w różnych rozmiarach, powinniśmy otrzymać jasną i zrozumiałą informację pozwalającą na rozróżnienie i określenie tych wielkości, np. w przypadku pizzy może być podana średnica lub gramatura, w przypadku hot doga – np. gramatura parówki lub całego hot doga, w przypadku hamburgera gramatura mięsa lub całego hamburgera, zapiekanki — długość lub gramatura.
- Pamiętaj! Zwróć uwagę, czy sprzedawca nie dopisał do rachunku nienależnych kwot, np. napiwku bez wcześniejszego poinformowania konsumenta.
Opracowanie:
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie ul. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa
tel.22-826-18-30, 22-826-42-09 fax.22-826-21-95 mail:ih_warszawa@wiih.org.pl www.wiih.org.pl