wiih logo

WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT INSPEKCJI HANDLOWEJ
W WARSZAWIE

Petycje

W dniu 6 września 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870). Wypełnia ona obowiązek ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji, o którym mówi art. 63 Konstytucji RP, zgodnie z którym każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi do władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.

Więcej na temat petycji można znaleźć na stronie www.petycje.edu.pl

Petycje to propozycje, które można składać do władz, postulując podjęcie określonej decyzji lub zmianę obowiązującego prawa. Daje to obywatelom szansę bezpośredniego wpływania na proces sprawowania władzy.

W petycji można domagać się zmiany prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu ją wnoszącego, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zadaniach i kompetencji adresata petycji.

O tym, czy pismo jest petycją, decyduje jego treść, a nie forma. Wnoszący petycję może żądać podjęcia określonej decyzji lub wskazać akt prawa, o którego zmianę mu chodzi. Podaje także treść petycji i jej uzasadnienie. Aby petycja przyniosła jak najlepszy skutek, warto umieścić w niej liczne argumenty przemawiające za poparciem zawartego w niej postulatu.

Petycje mogą składać: obywatel lub grupa obywateli, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, fundacje.

Można to zrobić w interesie: publicznym, czyli wszystkich obywateli, podmiotu wnoszącego petycję, czyli własnym, innego podmiotu, czyli np. sąsiada lub znajomego, ale za jego pisemną zgodą.

Postulat zawarty w petycji musi być adresowany do podmiotu mającego kompetencje w przedstawianej sprawie. Jeśli adresat ich nie ma, musi ją przesłać do właściwego adresata w ciągu 30 dni.

Petycję można złożyć w formie listownej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Prawidłowo złożona petycja powinna zawierać:

  • oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję;
  • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję i adresu do korespondencji – w wypadku petycji indywidualnych to imię i nazwisko, miejscowość z kodem pocztowym, ulica z numerem domu i lokalu; w wypadku petycji zbiorowych, np. w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób, to nazwa każdego z tych podmiotów i dane osoby je reprezentującej, a także adres zamieszkania lub siedziby każdego z tych podmiotów;
  • wskazanie adresata petycji;
  • określenie przedmiotu petycji.

Anonimy nie są rozpatrywane. Petycja musi być podpisana:

  • składaną listownie podpisuje podmiot ją wnoszący, a jeżeli nie jest to osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów, podpis składa osoba je reprezentująca;
  • składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, oraz zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję;

Złożenie petycji jest wolne od opłat.

Adresat petycji zamieszcza na stronie internetowej informację zawierającą skan petycji, datę jej złożenia i – po wyrażeniu zgody – imię i nazwisko albo nazwę autora petycji.

Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jej złożenia. Adresat ma obowiązek poinformować autora petycji – listownie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej – o sposobie jej rozpatrzenia i o uzasadnieniu.
 

Jeśli petycja została złożona w sprawie dotyczącej petycji już rozpatrzonej przez danego adresata, a w petycji nie powołano się na nowe fakty lub dowody, adresat może pozostawić tę petycję bez rozpatrzenia. Musi o tym niezwłocznie poinformować wnoszącego petycję.
 

Co roku, do 30 czerwca, adresat petycji umieszcza na swojej stronie internetowej lub stronie internetowej urzędu go obsługującego zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim.

Źródło: www.petycje.edu.pl

Kontakt

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji
Handlowej w Warszawie

ul. Sienkiewicza 3,
00-015 Warszawa

Adres skrytki e-PUAP: /x303ap7eof/skrytka 

Centrala:

Delegatura w Ciechanowie

Delegatura w Ostrołęce

Delegatura w Radomiu

Delegatura w Płocku

Delegatura w Siedlcach

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji
Handlowej w Warszawie

ul. Sienkiewicza 3,
00-015 Warszawa

Adres skrytki e-PUAP: /x303ap7eof/skrytka

GODZINY PRACY:
poniedziałek – piątek: 8:15-16:15

DYŻUR:
 ŚRODA od 16:15 do 18:00 

Centrala:

Delegatura w Ciechanowie

dyrektor delegatury: Katarzyna Jasińska
obszar działania: powiat ciechanowski, mławski, nowodworski, pułtuski, płoński, żuromiński.

Delegatura w Ostrołęce

dyrektor delegatury: Marzena Lelujka
obszar działania: powiat ostrołęcki, makowski, ostrowski, przasnyski, wyszkowski, Ostrołęka miasto na prawach powiatu.

Delegatura w Radomiu

dyrektor delegatury: Dorota Mąkosa-Onuoha
obszar działania: powiat radomski, białobrzeski, grójecki, kozienicki, lipski, przysuski, szydłowiecki, zwoleński, Radom miasto na prawach powiatu.

Delegatura w Płocku

dyrektor delegatury:Ewa Juźwiak
obszar działania: powiat płocki, gostyniński, sierpecki, sochaczewski, Płock miasto na prawach powiatu.

Delegatura w Siedlcach

dyrektor delegatury: Wiesława Grochowska
obszar działania: powiat siedlecki, garwoliński, łosicki, miński, sokołowski, węgrowski, Siedlce miasto na prawach powiatu.